PROGRAM KONFERENCJI – FUTURE OF THE PAST
2023-06-14 środa
8.15-9.00 – Rejestracja na konferencję (Sala Tymona, Gmach WSzP)
Otwarcie Konferencji 9.00-9.30 (Sala Tymona, Gmach WSzP)
Otwarcie Konferencji Prodziekan ds. nauki i współpracy międzynarodowej WSzP dr hab. Mirosław Wachowiak, prof. UMK
Projekt CBiKDK Dyrektor CBiKDK dr hab. Magdalena Iwanicka, prof. UMK
Sesja – I 9.30-11.00 (Sala Tymona, Gmach WSzP)
Prezentacja oferty Laboratorium Badań Fizyko-Chemicznych i Nieniszczących CBiKDK
Działalność badawcza pierwszych konserwatorów dzieł sztuki w Polsce Anna Czerwińska-Walczak
Zjawisko luminescencji w dziele sztuki inspiracją dla badacza Kamila Zielińska
Multimodalne obrazowanie molekularne w badaniach dzieł sztuki Kamilla Małek, Justyna Olszewska-Świetlik
PRZERWA KAWOWA 11.00-11.20 (Sala 101, Gmach WSzP)
Sesja – II 11.20-12.50 (Sala Tymona, Gmach WSzP)
Prezentacja oferty Pracowni Inwentaryzacji i Badań Zabytków Architektury CBiKDK
Zastosowanie techniki skanowania laserowego w dokumentowaniu obiektów i terenu byłego obozu Auschwitz II-Birkenau Katarzyna Chowaniec-Tobiasz
Techniki dokumentacji obiektów budowlanych sprawdzone w praktyce - do czego się przydają oraz jak je stosować. Fotografia panoramiczna, wycieczki wirtualne, skaning laserowy, fotogrametria, film Kamil Będkowski
Skanowanie 3D w praktyce konserwatorskiej - z doświadczeń Katedry Konserwacji – Restauracji Sztuki Nowoczesnej i Współczesnej Sławomir A. Kamiński, Anna C. Brzóstowicz, Maja Rogowska
PRZERWA OBIADOWA 12.50-13.50 (Sala 101, Gmach WSzP)
Sesja – III 13.50-15.20 (Sala Tymona, Gmach WSzP)
Prezentacja oferty Pracowni Fotograficznej CBiKDK
Innowacyjne zarządzanie zmianą w teorii konserwatorskiej w XXI wieku Iwona Szmelter
Problematyka postępowania konserwatorsko-kuratorskiego na linii konserwator-artysta dotyczącego dzieła przestrzennego Siedząca na krześle [Ukrzesłowiona] autorstwa Mariusza Kruka, z 1987 roku Aleksandra Ćwikowska
Komputerowy model obrazów na płótnie Marcin Bury
Uroczyste otwarcie sali dydaktycznej nr 205 na Wydziale Sztuk Pięknych imienia Profesora Józefa Flika, Sesja Posterowa 15.20-16.30 (Sala 205, Gmach WSzP)
Analiza technologii produkcji farb na przełomie XIX i XX wieku poprzez identyfikację związków chemicznych obecnych w historycznych próbkach z tubek firmy Le Franc Magdalena Wróbel-Szypula
Badania trzech obrazów olejnych namalowanych na francuskich płóciennych podłożach fabrycznych z kolekcji Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie Marta Zaborowska
Obrazowanie fotoluminescencji w zakresie bliskiej podczerwieni. Waloryzacja metody zapomnianej w polskich badania dzieł sztuki Zofia Kaszowska
Mury Miejskie Grudziądza - badania konserwatorskie Katarzyna Stefańczyk
Właściwości mechaniczne farb olejnych i temperowych Katarzyna Poznańska, Aleksandra Hola, Arkadiusz Janas, Marcin Strojecki, Roman Kozłowski, Marion F. Mecklenburg, Laura Fuster-López, Patrick Kékicheff, Damien Favier, Cecil Krarup Andersen, Mikkel Scharff, Łukasz Bratasz
Warunki pękania obiektów z poli(chlorku winylu) Sonia Bujok, Krzysztof Kruczała, Łukasz Bratasz
Królewskie słodycze - analiza interdyscyplinarna dwóch tabliczek z monogramem króla Stanisława Augusta ze zbiorów Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie Katarzyna Górzyńska, Anna Klisińska-Kopacz, Anna Ryguła, Paulina Krupska-Wolas, Aldona Stępień, Karolina Skóra, Małgorzata Tańska
Wykorzystanie technologii VR w odtworzeniu i upowszechnianiu dóbr kultury na przykładzie nieistniejącego już klasztoru żukowskich sióstr norbertanek Margaretta Mielewczyk, Michał Siemieniecki, Karol Kupczyk
Rejestracja i pomiar odkształceń w procesie konserwacji-restauracji globusa szkolnego z lat 20. XX wieku Dorota Dzik-Kruszelnicka, Lidia Małkowska
Trójwymiarowy model obrazu na desce z rozwiniętą siatką spękań Sergii Antropov, Marcin Bury, Katarzyna Poznańska, Łukasz Bratasz
Promieniotwórczy dodatek do materiałów malarskich jako przykład fascynacji odkryciami naukowymi z przełomu XIX i XX wieku na podstawie badań obrazu pt.: „Pejzaż” ze zbiorów prywatnych (sygn. Peské) Elżbieta Basiul, Klaudia Rajmann
Oczyszczanie laserowe łuszczącej lub odspajającej się warstwy malarskiej – zalety i potencjalne niebezpieczeństwa Anna Faron, Elżbieta Szmit-Naud, Magdalena Iwanicka
Identyfikacja materiałów obecnych w warstwach malarskich zabytkowych obiektów technikami obrazowania w ultrafiolecie i podczerwieni z wykorzystaniem algorytmów sztucznej inteligencji Solongo Gansukh
Obrazowanie mikroskopowe HIROX obiektów ready-made Władysława Hasiora z Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem Anna Andrzejewska
Sesja – IV 16.30-17.30 (Sala Tymona, Gmach WSzP)
Próba odtworzenia pierwotnej kompozycji i techniki wykonania obrazu „Tron Łaski” z poł. XVI w. z kościoła p.w. Św. Trójcy w Jordanowie, w świetle badań fizykochemicznych. Rola prac konserwatorskich w przygotowaniu wystawy „Obraz Złotego Wieku. Obrazy w czasach ostatnich Jagiellonów” w Zamku Królewskim na Wawelu Justyna Wyszkowska
Badania technologiczne oraz analityczne tynku szlachetnego Stucpeint, na przykładzie rozwiązań zastosowanych we wnętrzach gmachu Banku Gospodarstwa Krajowego w Warszawie Anna Tomkowska
Mikrobiota zabytkowych obiektów wykonanych z piaskowca Magdalena Dyda
ZWIEDZANIE Centrum Badań i Konserwacji Dziedzictwa Kulturowego 17.30-19.00
BANKIET PLENEROWY 19.00 – 22.00 (Dziedziniec WSzP i CBiKDK)
2023-06-15 czwartek
Sesja – V 9.00-10.30 (Sala Tymona, Gmach WSzP)
Prezentacja oferty Laboratorium Badań i Konserwacji Sztuki Nowoczesnej CBiKDK
Nowe wyzwania i podejście konserwatora-kuratora dla rekwizytów filmowych. Problematyka postępowania dla rekwizytu „Jajo Obcego” autorstwa Hansa Rudolfa Gigera z filmu „Obcy – 8. Pasażer Nostromo” z 1979 roku w reżyserii Ridley’a Scotta Anna Kowalik
„Przemiany” Zofii Rydet. Ochrona współczesnych, przestrzennych obiektów fotograficznych Uta Hanusek
Od Rayhorn’a-O-Seven do RAPMUSa: Od muzealnego obiektu do narodowego projektu. Stan obecny współczesnych materiałów w zbiorach muzeów norweskich Pjotr Juga
PRZERWA KAWOWA 10.30-10.50 (Sala 101, Gmach WSzP)
Sesja – VI 10.50-12.20 (Sala Tymona, Gmach WSzP)
Prezentacja oferty Laboratorium Badań i Konserwacji Elementów i Detali Architektonicznych CBiKDK
Kopiowanie dzieł sztuki rzeźbiarskiej z zastosowaniem cyfrowych technik 3D - możliwości i ograniczenia Marta Kalata-Pawłowska
Badania konserwatorskie na przykładzie działań podjętych dla zachowania i konserwacji obiektów zlokalizowanych na terenie odcinka BI byłego obozu Auschwitz II – Birkenau Ewa Cyrulik
Tynki termoizolacyjne jako szansa na zwiększenie efektywności energetycznej i cieplnej budynków architektury zabytkowej bez utraty jej autentyzmu Paulina Niemyjska
PRZERWA KAWOWA 12.20-12.40 (Sala 101, Gmach WSzP)
Sesja – VII 12.40-14.10 (Sala Tymona, Gmach WSzP)
Prezentacja oferty Laboratorium Badań i Konserwacji Papieru i Skóry CBiKDK
Wykorzystanie ręcznego spektrometru XRF Vanta firmy Olympus w pracach Działu Konserwacji i Badań Nad Zabytkami Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi Marcin Krystek
Przekraczanie granic w nieniszczącej analizie instrumentalnej atramentów i tuszów Grzegorz Nehring
Płótno ze stali – analiza materiałów malarskich oraz stanu zachowania obrazu wykonanego na stalowym podobraziu - możliwości i ograniczenia wybranych metod badawczych Paula Śwituszak
PRZERWA OBIADOWA 14.10-15.00 (Sala 101, Gmach WSzP)
Sesja – VIII 15.00-16.50 (Sala Tymona, Gmach WSzP)
Prezentacja oferty Laboratorium Badań i Konserwacji Malarstwa i Rzeźby Polichromowanej CBiKDK
Odsalanie drewna i ocena wpływu tego zabiegu na stan zachowania baraków zlokalizowanych na terenie byłego nazistowskiego obozu Auschwitz II – Birkenau, odcinek BIIa Maria Urban-Dąbek, Natalia Gruszczyk
Weryfikacja zmian mikrotopograficznych na powierzchni kamienia poprzez porównanie dwóch wirtualnych modeli 3D stanu zachowania Peter Kozub
Usuwanie warstw wtórnych w malarstwie sztalugowym – skuteczność a konsekwencje Weronika Machowicz-Musiał
Sceny dziecięce – malarstwo Jeana Chardina w ujęciu badań techniki i technologii Maja Rogowska, Dariusz Markowski
Zakończenie konferencji – 16.50-17.00 (Sala Tymona, Gmach WSzP)