Future of the Past - Innovative Research and Preservation of Cultural Heritage

PROGRAM KONFERENCJI – FUTURE OF THE PAST

2023-06-14 środa

8.15-9.00 – Rejestracja na konferencję (Sala Tymona, Gmach WSzP)

Otwarcie Konferencji  9.00-9.30 (Sala Tymona, Gmach WSzP)

Otwarcie Konferencji Prodziekan ds. nauki i współpracy międzynarodowej WSzP dr hab. Mirosław Wachowiak, prof. UMK           

Projekt CBiKDK Dyrektor CBiKDK dr hab. Magdalena Iwanicka, prof. UMK  

Sesja – I  9.30-11.00 (Sala Tymona, Gmach WSzP)

Prezentacja oferty Laboratorium Badań Fizyko-Chemicznych i Nieniszczących CBiKDK

Działalność badawcza pierwszych konserwatorów dzieł sztuki w Polsce Anna Czerwińska-Walczak

Zjawisko luminescencji w dziele sztuki inspiracją dla badacza Kamila Zielińska

Multimodalne obrazowanie molekularne w badaniach dzieł sztuki Kamilla Małek, Justyna Olszewska-Świetlik

PRZERWA KAWOWA 11.00-11.20 (Sala 101, Gmach WSzP)   

Sesja – II 11.20-12.50 (Sala Tymona, Gmach WSzP)

Prezentacja oferty Pracowni Inwentaryzacji i Badań Zabytków Architektury CBiKDK

Zastosowanie techniki skanowania laserowego w dokumentowaniu obiektów i terenu byłego obozu Auschwitz II-Birkenau Katarzyna Chowaniec-Tobiasz    

Techniki dokumentacji obiektów budowlanych sprawdzone w praktyce - do czego się przydają oraz jak je stosować. Fotografia panoramiczna, wycieczki wirtualne, skaning laserowy, fotogrametria, film Kamil Będkowski    

Skanowanie 3D w praktyce konserwatorskiej - z doświadczeń Katedry Konserwacji – Restauracji Sztuki Nowoczesnej i Współczesnej Sławomir A. Kamiński, Anna C. Brzóstowicz, Maja Rogowska

PRZERWA OBIADOWA 12.50-13.50 (Sala 101, Gmach WSzP)

Sesja – III 13.50-15.20 (Sala Tymona, Gmach WSzP)

Prezentacja oferty Pracowni Fotograficznej CBiKDK

Innowacyjne zarządzanie zmianą w teorii konserwatorskiej w XXI wieku Iwona Szmelter      

Problematyka postępowania konserwatorsko-kuratorskiego na linii konserwator-artysta dotyczącego dzieła przestrzennego Siedząca na krześle [Ukrzesłowiona] autorstwa Mariusza Kruka, z 1987 roku Aleksandra Ćwikowska      

Komputerowy model obrazów na płótnie Marcin Bury  

Uroczyste otwarcie sali dydaktycznej nr 205 na Wydziale Sztuk Pięknych imienia Profesora Józefa Flika, Sesja Posterowa 15.20-16.30 (Sala 205, Gmach WSzP)

Analiza technologii produkcji farb na przełomie XIX i XX wieku poprzez identyfikację związków chemicznych obecnych w historycznych próbkach z tubek firmy Le Franc Magdalena Wróbel-Szypula

Badania trzech obrazów olejnych namalowanych na francuskich płóciennych podłożach fabrycznych z kolekcji Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie Marta Zaborowska  

Obrazowanie fotoluminescencji w zakresie bliskiej podczerwieni. Waloryzacja metody zapomnianej w polskich badania dzieł sztuki Zofia Kaszowska

Mury Miejskie Grudziądza - badania konserwatorskie Katarzyna Stefańczyk    

Właściwości mechaniczne farb olejnych i temperowych Katarzyna Poznańska, Aleksandra Hola, Arkadiusz Janas, Marcin Strojecki, Roman Kozłowski, Marion F. Mecklenburg, Laura Fuster-López, Patrick Kékicheff, Damien Favier,  Cecil Krarup Andersen, Mikkel Scharff, Łukasz Bratasz

Warunki pękania obiektów z poli(chlorku winylu) Sonia Bujok, Krzysztof Kruczała, Łukasz Bratasz

Królewskie słodycze - analiza interdyscyplinarna dwóch tabliczek z monogramem króla Stanisława Augusta ze zbiorów Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie Katarzyna Górzyńska, Anna Klisińska-Kopacz, Anna Ryguła, Paulina Krupska-Wolas, Aldona Stępień, Karolina Skóra, Małgorzata Tańska

Wykorzystanie technologii VR w odtworzeniu i upowszechnianiu dóbr kultury na przykładzie nieistniejącego już klasztoru żukowskich sióstr norbertanek Margaretta Mielewczyk, Michał Siemieniecki, Karol Kupczyk    

Rejestracja i pomiar odkształceń w procesie konserwacji-restauracji globusa szkolnego z lat 20. XX wieku Dorota Dzik-Kruszelnicka, Lidia Małkowska

Trójwymiarowy model obrazu na desce z rozwiniętą siatką spękań Sergii Antropov, Marcin Bury, Katarzyna Poznańska, Łukasz Bratasz     

Promieniotwórczy dodatek do materiałów malarskich jako przykład fascynacji odkryciami naukowymi z przełomu XIX i XX wieku na podstawie badań obrazu pt.: „Pejzaż” ze zbiorów prywatnych (sygn. Peské) Elżbieta Basiul, Klaudia Rajmann

Oczyszczanie laserowe łuszczącej lub odspajającej się warstwy malarskiej – zalety i potencjalne niebezpieczeństwa Anna Faron, Elżbieta Szmit-Naud, Magdalena Iwanicka

Identyfikacja materiałów obecnych  w  warstwach malarskich zabytkowych obiektów  technikami obrazowania w ultrafiolecie i podczerwieni z wykorzystaniem algorytmów sztucznej inteligencji Solongo Gansukh

Obrazowanie mikroskopowe HIROX obiektów ready-made Władysława Hasiora z Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem Anna Andrzejewska

Sesja – IV 16.30-17.30 (Sala Tymona, Gmach WSzP)

Próba odtworzenia pierwotnej kompozycji i techniki wykonania obrazu „Tron Łaski” z poł. XVI w. z kościoła p.w. Św. Trójcy w Jordanowie, w świetle badań fizykochemicznych. Rola prac konserwatorskich w przygotowaniu wystawy „Obraz Złotego Wieku. Obrazy w czasach ostatnich Jagiellonów” w Zamku Królewskim na Wawelu Justyna Wyszkowska

Badania technologiczne oraz analityczne tynku szlachetnego Stucpeint, na przykładzie rozwiązań zastosowanych we wnętrzach gmachu Banku Gospodarstwa Krajowego w Warszawie Anna Tomkowska

Mikrobiota zabytkowych obiektów wykonanych z piaskowca Magdalena Dyda

 ZWIEDZANIE Centrum Badań i Konserwacji Dziedzictwa Kulturowego 17.30-19.00

BANKIET PLENEROWY 19.00 – 22.00 (Dziedziniec WSzP i CBiKDK)

 

2023-06-15 czwartek

 Sesja – V 9.00-10.30 (Sala Tymona, Gmach WSzP)

Prezentacja oferty Laboratorium Badań i Konserwacji Sztuki Nowoczesnej CBiKDK

Nowe wyzwania i podejście konserwatora-kuratora dla rekwizytów filmowych. Problematyka postępowania dla rekwizytu „Jajo Obcego” autorstwa Hansa Rudolfa Gigera z filmu „Obcy – 8. Pasażer Nostromo” z 1979 roku w reżyserii Ridley’a Scotta Anna Kowalik    

„Przemiany” Zofii Rydet. Ochrona współczesnych, przestrzennych obiektów fotograficznych Uta Hanusek    

Od Rayhorn’a-O-Seven do RAPMUSa: Od muzealnego obiektu do narodowego projektu. Stan obecny współczesnych materiałów w zbiorach muzeów norweskich Pjotr Juga 

PRZERWA KAWOWA 10.30-10.50 (Sala 101, Gmach WSzP)

Sesja – VI 10.50-12.20 (Sala Tymona, Gmach WSzP)

Prezentacja oferty Laboratorium Badań i Konserwacji Elementów i Detali Architektonicznych CBiKDK

Kopiowanie dzieł sztuki rzeźbiarskiej z zastosowaniem cyfrowych technik 3D - możliwości i ograniczenia Marta Kalata-Pawłowska      

Badania konserwatorskie na przykładzie działań podjętych dla zachowania i konserwacji obiektów zlokalizowanych na terenie odcinka BI byłego obozu Auschwitz II – Birkenau Ewa Cyrulik

Tynki termoizolacyjne jako szansa na zwiększenie efektywności energetycznej i cieplnej budynków architektury zabytkowej bez utraty jej autentyzmu Paulina Niemyjska          

PRZERWA KAWOWA 12.20-12.40 (Sala 101, Gmach WSzP)

Sesja – VII 12.40-14.10 (Sala Tymona, Gmach WSzP)

Prezentacja oferty Laboratorium Badań i Konserwacji Papieru i Skóry CBiKDK

Wykorzystanie ręcznego spektrometru XRF Vanta firmy Olympus w pracach Działu Konserwacji i Badań Nad Zabytkami Muzeum  Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi Marcin Krystek

Przekraczanie granic w nieniszczącej analizie instrumentalnej atramentów i tuszów Grzegorz Nehring

Płótno ze stali – analiza materiałów malarskich oraz stanu zachowania obrazu wykonanego na stalowym podobraziu - możliwości i ograniczenia wybranych metod badawczych Paula Śwituszak        

PRZERWA OBIADOWA 14.10-15.00 (Sala 101, Gmach WSzP)                 

Sesja – VIII 15.00-16.50 (Sala Tymona, Gmach WSzP)

Prezentacja oferty Laboratorium Badań i Konserwacji Malarstwa i Rzeźby Polichromowanej CBiKDK

Odsalanie drewna i ocena wpływu tego zabiegu na stan zachowania baraków zlokalizowanych na terenie byłego nazistowskiego obozu Auschwitz II – Birkenau, odcinek BIIa Maria Urban-Dąbek, Natalia Gruszczyk        

Weryfikacja zmian mikrotopograficznych na powierzchni kamienia poprzez porównanie dwóch wirtualnych modeli 3D stanu zachowania Peter Kozub   

Usuwanie warstw wtórnych w malarstwie sztalugowym – skuteczność a konsekwencje Weronika Machowicz-Musiał

Sceny dziecięce – malarstwo Jeana Chardina w ujęciu badań techniki i technologii Maja Rogowska, Dariusz Markowski

Zakończenie konferencji – 16.50-17.00 (Sala Tymona, Gmach WSzP)

Konferencja w Toruniu